De H-redding kent hetzelfde principe als de x-redding. Je bent al omgeslagen en uit de kajak, nu is het de kunst om de kajak leeg te krijgen. Je bent nu met drie personen in plaats van twee. Het voordeel is dat je de krachten wat beter kan verdelen en er meer stabiliteit verkregen kan worden op het water door deze constructie. Zoals het bovenaanzicht van de x-redding een x is, is dit hetzelfde met de H-redding, een H. Ook voor de H-redding geldt dat het een redding is voor op ‘vlak’ water. In ieder geval niet in de branding of op wild water!
De kajak zit vol met water. De drenkeling heeft ervoor gezorgd dat alle materialen bij elkaar zijn gebleven. Zelf is de drenkeling bij de kajak gebleven voor het drijfvermogen.
Twee kajaks liggen parallel aan elkaar met alle peddels onder de ellebogen van de redders. Er moet voldoende afstand zijn om de kajak over de peddels te kunnen trekken. Als de kajak eerst op zijn kant ligt, loopt er al een groot deel van het water uit de kajak.
De drenkeling is ondertussen aangekomen bij de achterzijde van de kajaks. Ze zet haar voeten tegen de peddels en heeft de punt van haar kajak vast om het over de peddels naar haar toe te trekken.
De redders helpen mee door de kajak er overheen te slepen en naar beneden te duwen om het water eruit te laten lopen. Het grootste gewicht om de kajak leeg te laten lopen komt van de drenkeling die met haar gewicht de kajak naar beneden trekt.
Zodra de kajak leeg is wordt deze tussen beide redders geschoven. De peddels liggen nog steeds onder de ellebogen.
De redders gaan over de kajak hangen om die stabiel te houden. Tegelijk klimt de drenkeling in de kajak.
Stapt rustig in waarbij de redders de kajak nog steeds onder controle houden.
Overtollige ballast uit de kajak, spatzeil vast en kajakken…